BAGAIMANA KREATININ PESAKIT BUAH PINGGANG INI TURUN MENDADAK

Kreatinin merupakan satu bahan buangan molekul kimia yang dihasilkan melalui proses metabolisme dalam otot. Dianggarkan lebih kurang 2% daripada keratin badan ditukarkan kepada kreatinin setiap hari. Kreatinin kemudian diangkut melalui saluran darah ke buah pinggang atau ginjal. Buah pinggang akan menapis kreatinin ini dan mengeluarkannya melalui air kencing.


Buah pinggang yang sihat akan mengekalkan atau menyebabkan jumlah kreatinin dalam darah pada paras yang normal. Oleh sebab itu, kreatinin merupakan petunjuk yang boleh dipercayai untuk fungsi buah pinggang. Ini bermakna, kenaikan paras kreatinin dalam darah menunjukkan buah pinggang sudah tidak lagi berfungsi dengan sempurna atau wujudnya penyakit buah pinggang (kidney disease).

Apabila buah pinggang sudah tidak lagi berfungsi dengan sempurna, ia tidak lagi mampu memproses dan mengeluarkan kreatinin pada kadar yang biasa, akhirnya paras kreatinin dalam darah akan naik. Paras kreatinin yang tinggi adalah petunjuk awal kerosakan buah pinggang. Oleh itu, adalah penting untuk memeriksa paras kreatinin sekali pada setiap kali melakukan ujian darah.

Paras kreatinin yang normal dalam darah adalah antara 0.6 hingga 1.2 miligram (mg) per deciliter (dL) untuk lelaki dewasa dan 0.5 hingga 1.1 mg/dL untuk wanita. Lelaki yang mempunyai otot yang banyak atau lelaki pertengahan umur mungkin mempunyai paras kreatinin yang lebih tinggi daripada yang dinyatakan di atas.

Manakala orang-orang tua pula mungkin mempunyai paras kreatinin yang lebih rendah. Begitu juga bagi mereka yang kurang mendapat nutrisi atau zat makanan, atau mereka yang mengalami penurunan berat badan yang mendadak, atau yang menghidapi penyakit yang agak lama, akan terjadi penurunan paras kreatinin daripada paras normal tadi.

Penyebab utama kerosakan buah pinggang bagi orang dewasa ialah penyakit darah tinggi dan kencing manis. Oleh itu, kenaikan paras kreatinin selalu dikaitkan dengan kenaikan tekanan darah dan paras gula dalam darah.

Vivix merupakan makanan tambahan yang dapat membantu menurunkan bacaan kreatinin. Ini kerana Vivix satu-satunya supplemen yang bertindak hingga ke tahap sel. Buah pinggang rosak akibat dari sel-selnya yang rosak & lemah. Vivix akan menggalakkan penghasilan sel-sel baru yang sihat. Seterusnya ia akan meningkat kembali fungsi buah pinggang. Buah pinggang semakin sihat adalah bukti bacaan kreatinin berjaya diturunkan.


*Dialisis bukanlah satu-satunya jalan untuk masalah kreatinin tinggi. Cuba Vivix, ia telah bantu ramai pesakit seperti anda. Malah bacaan kreatinin dari 1189, berjaya turun ke 558.

Dapatkan Vivix anda sekarang.
017-9174735

Comments

Popular posts from this blog

SPAGHETTI MASAK LEMAK UDANG

CARA KECUTKAN FIBROID TANPA PEMBEDAHAN