CARA HILANGKAN ENDOMETRIOSIS SECARA SEMULAJADI

Endometriosis adalah lapisan paling dalam uterus iaitu endometrium yang berdarah setiap bulan, tapi tumbuh dibahagian lain seperti fallopio tiub, ovari, usus, pundi kencing dan tulang belakang. Akibatnya, tempat tempat yang ditumbuhi endometrium ditempat lain akan turut berdarah apabila period dan mengalami kesakitan sama seperti senggugut tetapi dikawasan yang terlibat.

Punca sebenar endometriosis tidak diketahui umum. Namun, terdapat beberapa teori yang ditimbulkan oleh para saintis. Antaranya ialah;

  1. Seseorang itu memang dilahirkan dengan tisu endometrium di tempat lain. Apabila haid pertama keluar, penyakit ini akan menunjukkan belangnya.
  2. Retrograde menstruation atau pembalikan haid. Darah haid yang sepaptutnya mengalir keluar dari badan melalui faraj, telah mengalir ke belakang melalui tiub fallopio. Tiub fallopio merupakan tiub yang terbuka. Darah haid boleh mengalir melalui 3 pintu. Darah haid yang mengalir ke belakang itu akan mengubah tisu pada organ lain menjadi seperti lapisan endometrium. Menurut teori, keadaan ini selalunya terjadi jika darah haid tak turun lancar akibat pintu rahim sempit atau posisi rahim yang luar biasa. Namun begitu, banyak kajian membuktikan endometriosis dan retrograde menstruation juga berlaku kepada wanita yang mempunyai rahim yang normal.
  3. Sel-sel endometrium merebak ke organ lain seperti merebaknya sel kanser.
  4. Ada kajian menunjukkan bahawa radikal bebas juga terlibat dalam perkembangan tisu endometriosis dalam badan.
Antara simptom endometriosis adalah;
  1. Pendarahan berlebihan semasa haid
  2. Kencing/berak berdarah
  3. Tidak subur
  4. Sakit belakang semasa haid
  5. Sakit semasa bersama
  6. Endometrioma iaitu terbentuknya dinding yang mengumpul darah.
5% daripada penyakit endometriosis berisiko menjadi kanser. Resveratrol membantu menghantar mesej yang betul kepada sel dengan mengawal proses penyahsetilan dan mengaktifkan umur gen yang lebih panjang. Ini berpotensi untuk mengaktifkan gen bagi menghentikan proses pembiakan kanser.

Salah 1 punca terjadinya kanser ialah apabila sel yang sudah tua membuat silap dalam meniru DNA sendiri secara terperinci. Kesilapan DNA ini menyebabkan sel tidak berfungsi lagi. Lagi teruk jika ia membiak sebagai sel kanser. Jadi dengan mengurangkan kesilapan peniruan DNA, resveratrol boleh meningkatkan usia sel. Ini juga salah satu sebab kenapa resveratrol merupakan pencapaian besar dalam melambatkan proses penuaan.

Kajian menunjukkan resveratrol bukan sahaja mampu menghalang pertumbuhan dan pembiakan sel kanser, malah ada saintis yang mencadangkan resveratrol sebagai rawatan tambahan kepada kanser kerana is boleh memberi kesan baik bersama sama kemoterapi.

Resveratrol menghalang kanser melalui beberapa cara;
  1. Menyekat penyerapan estrogen dan androgen, sekaligus membantu mencegah kanser yang dipengaruhi oleh hormon. Contohnya kanser payudara atau kanser prostat.
  2. Mengubah gen yang rosak. Apabila gen suatu sel telah rosak, risiko untuk membiak sebagai sel kanser adalah tinggi.
  3. Membunuh sel kanser.
Resveratrol mampu menghalang sel kanser tanpa memudaratkan sel-sel lain. Kebolehan ini berkait rapat dengan kemampuan Vivix membezakan antara sel normal dan sel kanser berbanding rawatan kemoterapi yang tidak spesifik. Jadi, disamping menyerang sel kanser, sel sihat juga terjejas sama. Sebab tu kita dapat tengok kesan sampingan kemoterapi termasuklah rambut gugur, keletihan, muntah muntah, cirit birit dan ulser dalam mulut.

Bertindak sebagai antioksida, resveratrol mampu menghilangkan radikal bebas, mengaktifkan atau menyahaktifkan enzim, gen, hormon dan bahan kimia dalam tubuh yang berkait dengan kanser.



Jom dapatkan tonik ajaib ni dengan segera 017-9174735

Comments

Popular posts from this blog

BAGAIMANA KREATININ PESAKIT BUAH PINGGANG INI TURUN MENDADAK

SPAGHETTI MASAK LEMAK UDANG

CARA KECUTKAN FIBROID TANPA PEMBEDAHAN