CARA KECUTKAN FIBROID TANPA PEMBEDAHAN

Fibroid adalah sejenis ketumbuhan yang tumbuh dari otot rahim (uterus). Apabila ia membesar, fibroid boleh mendatangkan pelbagai masalah kepada wanita termasuklah menghimpit pundi kencing, haid yang keluar dalm kuantiti yang banyak, sakit semasa haid dan sakit semasa bersama. Fibroid boleh membesar sehingga sama dengan sebiji bola.

Wanita mempunyai 2 hormon yang saling menyeimbangkan antara satu sama lain iaitu estrogen dan progestrone. Estrogen dikeluarkan oleh kilang ovari. Manakala progestrone terhasil apabila berlaku penetasan telur (ovulasi) dalam pusingan haid. Tanpa ovulasi, kandungan progestrone akan menjadi rendah berbanding estrogen. Akibatnya, pelbagai ketumbuhan mula tumbuh di rahim atau di payudara seperti fibroid dan kanser.

Wanita yang berisiko untuk mendapat fibroid ialah wanita yang terdedah kepada hormon estrogen yang berlebihan. Selain itu, peningkatan usia, haid pertama pada usia muda dan menopaus pada usia tua mendorong pertumbuhan fibroid. Sejarah keluarga yang memang mempunyai fibroid turut mendorong seorang wanita untuk mendapat fibroid. Penggunaan pil perancang pada tempoh yang lama juga merangsang pertumbuhan fibroid.

Fibroid boleh dikategorikan dalam kategori yang sama seperti kanser. Akibat daripada radikal bebas, sel sel badan menjadi rosak lalu merangsang pertumbuhan fibroid.

Fibroid dapat dikesan melalui beberapa cara tersebut;

  1. Pendarahan berlebihan semasa haid. Fibroid menyebabkan salur darah yang berdekatan rahim mengembang. Secara tidak langsung ini menyebabkan wanita yang ada fibroid mengalami masalah darah yang sangat banyak mengalir semasa period.
  2. Masalah pembuangan. Apabila saiz fibroid semakin besar, ia akan menekan pundi kencing dan meyebabkan seorang wanita itu sentiasa hendak membuang air kecil. Fibroid yang besar juga boleh menekan usus sekaligus menyukarkan proses pembuangan air besar.

Antara rawatan yang disarankan oleh doktor untuk membuang fibroid adalah dengan cara pengambilan ubat yang mengurangkan hormon estrogen dan pembedahan. Pengambilan ubat untuk mengurangkan hormon estrogen boleh memberikan kesan buruk dimana seseorang akan merasakan seperti hendak menopaus. Pembedahan pula terbahagi kepada dua iaitu dengan cara membuang fibroid tersesebut atau rahim, atau dengan cara mengikat/potong salur darah ke fibroid.

Fibroid terjadi kerana terlalu banyak terdedah kepada radikal bebas. Ini akan mengakibatkan penghasilan oksidatif stress dalam badan. Makanan yang tinggi anti oksida dapat membantu mengurangkan oksidatif stress.

Vivix disyorkan diambil oleh pesakit yang mempunyai fibroid kerana Vivix merupakan makanan tambahan yang mengandungi kandungan anti oksida yang tinggi.





Dapatkan Vivix sekarang untuk sembuhkan fibroid anda tanpa pembedahan.
017-9174735


Comments

Popular posts from this blog

BAGAIMANA KREATININ PESAKIT BUAH PINGGANG INI TURUN MENDADAK

SPAGHETTI MASAK LEMAK UDANG